Korona og reiseforsikring

Under finner du nyttig informasjon hva du burde tenke på før du reiser, samt en kort oversikt over hva G+ reiseforsikring dekker for våre bedriftskunder. 

Hva dekker reiseforsikringen?

G+ reiseforsikring gjelder som vanlig på reiser i hele verden uavhengig om et land er markert rødt på  FHI sitt kart, eller om du er vaksinert eller ikke. Det er fortsatt begrensninger i avbestillings- og evakueringsdekningen for reiser til røde land i henhold til FHI sitt kart

Vær oppmerksom på at G+ reiseforsikring, ved privatreiser, ikke dekker merutgifter i forbindelse med innreisekarantene til Norge og innreisenekt, samt karanteneplikt som følge av utenlandske myndigheters retningslinjer.

For detaljert oversikt over hva din G+ reiseforsikring dekker, se ditt forsikringsbevis.

Nyttig informasjon og tips

I videoen under oppsummerer Anna hva du bør tenke på før du reiser.

 

 

 

 

 

Dersom reisen blir kansellert, har du krav på full refusjon fra reisearrangør. Ta først kontakt med reisearrangør (flyselskap el.l.) for å undersøke hva du eventuelt får refundert før du melder saken til oss. Vi kan ikke behandle din sak før dette er avklart. 

Reiseforsikring dekker avbestilling som gjøres tidligst 7 dager før avreisedato for våre bedriftskunder med G+ forsikringsavtale, så lenge UD og/eller FHI fraråder reiser til landet/området:

  • Dette gjelder avbestillinger foretatt etter at UDs reiseråd ble innført og fortsatt er i kraft, dersom reisen er bestilt før reiserådet ble innført.
  • Det samme gjelder dersom reisen ble bestilt mens FHI sine fargekoder var grønn, gul eller orange for destinasjonen, og reisen så avbestilles fordi koden er rød. (Se FHI sitt kart)

Vi vil gjerne at du avventer frem til avreisedato før du avbestiller reisen for å avklare om reisearrangør kansellerer din reise. Undersøk med reisearrangør på avreisedagen om reisen din blir kansellert.

Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen i henhold til gjeldende vilkår.

Du må innhente dokumentasjon fra den du kjøpte reisen fra. Dette kan være reisearrangøren, flyselskapet eller hotellet dersom du har kjøpt reise og opphold separat. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv.

 

  • Vi har utvidet vår G+ reiseforsikring til å dekke avbestillinger, dersom du havner i karantene på grunn av smittesporing eller pålegg fra offentlige helsemyndigheter.
    Du må kunne dokumentere at du har blitt testet og at du må være i karantene.

Vi anbefaler at du alltid følger Utenriksdepartementets reiseråd. Velger du å reise på tross av reiserådene, må du være forberedt på at enkelte hendelser som følge av koronaviruset ikke vil bli dekket av reiseforsikringen.

Reiser du for eksempel til et område hvor det er påvist smitte, vil evakuering ikke bli dekket. Dette fordi situasjonen var kjent før avreise.

For alle andre hendelser gjelder forsikringen som normalt, med unntak av begrensninger i avbestillingsdekningen for reiser til røde land.

  • Øyeblikkelig medisinsk assistanse i utlandet - Har du behov for øyeblikkelig medisinske assistanse i utlandet, kontakt SOS International alarmsentral på tlf +45 38 48 92 50.
  • Er du i utlandet og har behov for hjelp av myndighetene -kontakt nærmeste utenriksstasjon eller Utenriksdepartementet (UD) på+ 47 23 95 00 00 eller per e-post UDops@mfa.no
  •  Skal du  på reise i utlandet, oppfordre vi deg  til å holde deg oppdatert på  Utenriksdepartementets reiseråd