Dersom reisen blir kansellert, har du krav på full refusjon fra reisearrangør. Ta først kontakt med reisearrangør (flyselskap el.l.) for å undersøke hva du eventuelt får refundert før du melder saken til oss. Vi kan ikke behandle din sak før dette er avklart.
Reiseforsikring dekker avbestilling som gjøres tidligst 7 dager før avreisedato for våre bedriftskunder med G+ forsikringsavtale, så lenge UD og/eller FHI fraråder reiser til landet/området:
Vi vil gjerne at du avventer frem til avreisedato før du avbestiller reisen for å avklare om reisearrangør kansellerer din reise. Undersøk med reisearrangør på avreisedagen om reisen din blir kansellert.
Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen i henhold til gjeldende vilkår.
Du må innhente dokumentasjon fra den du kjøpte reisen fra. Dette kan være reisearrangøren, flyselskapet eller hotellet dersom du har kjøpt reise og opphold separat. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv.
Vi anbefaler at du alltid følger Utenriksdepartementets reiseråd. Velger du å reise på tross av reiserådene, må du være forberedt på at enkelte hendelser som følge av koronaviruset ikke vil bli dekket av reiseforsikringen.
Reiser du for eksempel til et område hvor det er påvist smitte, vil evakuering ikke bli dekket. Dette fordi situasjonen var kjent før avreise.
For alle andre hendelser gjelder forsikringen som normalt, med unntak av begrensninger i avbestillingsdekningen for reiser til røde land.