På grunn av koronaviruset opplever vi svært stor pågang på telefonen, samt en økning av skriftlige henvendelser. Dette gjør at vi dessverre også opplever at saksbehandlingstiden og svartiden på telefon øker. Øyeblikkelig hjelp vil bli prioritert, og vi ber deg derfor om 
å bruke våre tjenester på nett for å melde krav, og eventuelle spørsmål sendes til skadekontoret@aig.com. Vi beklager dette og ber om forståelse for at svartider vil kunne øke i tiden fremover.  

Informasjon om Covi-19 >> 

 

Skip Navigation?

Brudd på datasikkerhet

Et brudd på datasikkerheten kan oppstå på mange måter. Det kan være et dataangrep fra hackere eller det kan være et sikkerhetsbrudd forårsaket av egne ansatte. I mange tilfeller er det menneskelig svikt som er årsaken, det vil si ansatte som klikker på noe de ikke skal klikke på. For eksempel filer som er sendt eller plantet av noen med onde hensikter. Falske eposter, infiserte nettsider eller bare feil deling av interne dokumenter, er typiske eksempler.  

Cyberforsikringen dekker de fleste former for brudd på datasikkerhet, for eksempel:  

  • Phishing («fisking» etter informasjon som brukernavn, passord, konto- og kortnummer)
  • Ransomware (utpressing og kryptering av data) – ofte som følge av phishing.
  • DoS/ DDos (tjenestenektangrep)
  • Lekkasje av sensitive opplysninger som følge av menneskelig svikt eller utro tjenere
  • Brudd i skylagringstjenester. Bedriften er selv ansvarlig for datasikkerheten i skytjenestene de benytter.
  • Sikkerhetsbrudd hos leverandører eller samarbeidspartnere som påvirker bedriften.

 

Slik fungerer cyberforsikringen ved brudd på datasikkerheten

Ønsker du mer informasjon om cyberforsikring?

Dette dekker cyberforsikringen

Les mer

Kjøp cyberforsikring direkte på nett

Sjekk din pris